Unika – sau ce inseamna legatoria la nivel de arta
Crezi ca stii suficiente lucruri in ceea ce priveste industria cadourilor corporate, tipografie, tehnici de personalizare, hartii si alte materii prime. Dar, cand ajungi in Unika iti dai seama ce inseamna legatoria la nivel de arta.
O meserie dusa la nivel de arta si angajati pentru care pasiunea se vede in fiecare obiect realizat. Despre toate acestea si activitatea Unika de dinainte si din urmatorii 10 ani, am stat de vorba cu Nina Tudor – Director General. Un antreprenor care, pe langa faptul ca in ultimii doi ani a investit peste 500.000 de euro in utilaje, a investit si in cresterea resursei umane.
10 cuvinte ce descriu cei 10 ani de activitate Unika.
Dorinta de a face; Inovatie; Perseverenta; Inspiratie si creativitate; Viziune de business; Munca de placere; Respect fata de client; Traditie in legatorie; Unicitate; Produse Custom
Regula numarul 1 pentru nota 10 in afaceri
Promisiuni respectate, in toate directiile.
Ultima perioada a insemnat o dezvoltare din punct de vedere tehnologic Unika. Sediu nou, investitii in echipamente. Ne puteti da mai multe detalii in acest sens? Ce au insemnat acestea in eficientizarea productiei si a costurilor?
Am incheiat un ciclu de investitii care, in acest moment, ne asigura o linie completa de productie pentru agende, dar si pentru partea de marochinarie (unde am extins si am accentuat mai mult gama de produse pe care o lucram pana acum). Practic, cresterea productivitatii a venit pe partea de coperti, unde am achizitionat o masina performanta pentru confectionarea copertilor tari, dar si in utilaje de finisare pentru a largi putin sfera de servicii pe care le oferim. Anul acesta am implementat un serviciu nou – broderia – pe care o sa-l implementam pe produsele noastre, incepand de la agende si terminand cu textile. Mutarea intr-un sediu nou si eficientizarea liniei de productie, ne-au ajutat implicit sa ridicam si mai mult calitatea produselor.
In acest al 10-lea an de activitate a fost prima participare cu stand la PSI? Cum a fost? Cum sunt privite produsele romanesti acolo si cu ce experiente ati revenit in tara?
Din punctul meu de vedere este un drum lung si anevoios ca sa poti fi recunoscut la nivel international. Din pacate, inca, Romania este privita ca o tara care nu are foarte multe perspective. Insa feedback-ul primit din partea vizitatorilor din stand a fost unul foarte bun, care ne-a facut sa ne simtim mandri ca suntem acolo. Asteptarile noastre nu sunt pe termen scurt, in ceea ce priveste participarea la targuri.
Privim o dezvoltare pe termen mai lung si o extindere catre alte piete si intentionam sa ducem traditia legatoriei romanesti in afara granitelor tarii. Sunt anumite piete unde mi-as dori sa ajung, nu doar din punct de vedere financiar, ci pentru ca imi doresc sa gasesc cumparatori avizati pentru produsele pe care Unika le produce.
Care sunt pietele pe care le vizati?
Rusia, de exemplu sau Dubai. Tari unde oamenii au posibilitati materiale mari, pentru ca am in echipa mea oameni cu experienta vasta in ceea ce priveste legatoria si produsele de lux si as vrea sa le dau satisfactia sa exploateze la maxim talentul lor.
Ramanand tot peste hotare – materia prima pe care o folositi provine in special din strainatate, iar recent ati fost la targul de la Milano. Care sunt tendintele acestui an, in privinta pielii?
Ceea ce defineste colectia de anul acesta si ceea ce am vazut la Milano ca noutati – mizeaza foarte mult pe culoare. Cumva, pentru produsele de zi cu zi ale unui om de business, se urmareste iesirea din tiparele a culorilor foarte serioase. Incepand cu o agenda si terminand cu un pix sofisticat. Se doreste iesirea din monotonie, iar lucrul acesta il vom implementa si noi. Bineinteles, la fiecare targ de genul acesta, descoperi tehnologii noi, materiale noi cu care poti lucra si - ca in fiecare an, cum ne-am obisnuit clientii, vom implementa aceste tendinte in colectiile noastre atat la produsele din poliuretan cat si la piele naturala.
Putem spune ca sunt anumite culori definitorii ale acestui an?
Definitoriu pentru anul acesta este culoarea verde, cum stim cu totii, care s-a declinat in mai multe nuante de culori pale, culori de pamant, care se vor implementa atat in zona de fashion, cat si in zona de agende.
Asadar, aducem un pic de culoare in zona de business?
Da, noi am inceput inca de anul trecut, cu pasi mici, sa facem lucrul acesta. Una dintre gamele noastre de produse, care a fost foarte colorata – Gama Lux – a avut un succes foarte mare. Si acolo chiar am testat cateva culori iesite din tipare, care au fost bine primite de consumator, iar atunci ne-am gandit sa extindem in acest sens gamele de colori.
Business cu un pic de human touch
10 tendinte pe care le vedeti in industria promotionalelor in acest an?
Cred ca imi va fi greu sa definesc chiar 10 lucruri, dar cel mai important – ca sa poti tine pasul cu ce se intampla in piata – este sa ai capacitatea sa creezi produse custom. Si aici as puncta din nou pe culoare, cred ca acesta ar putea fi, din nou, un diferentiator. As miza pe produse customizate, realizate in culorile brand-ului sau culori folosite in campaniile unui anumit produs
Al doilea aspect ar putea fi legat de produse mai moderne, de gadget-uri si accesorii.
Legat de ce facem noi aici, am incercat sa realizam pachete de produse pe care sa le poti asorta la un moment dat. Am incercat sa cream game din care sa comanzi acum un breloc, iar peste un an, la un alt eveniment, comanzi un etui de carti de vizita, care sa fie in completarea gamei pe care ai achizitionat-o cu ceva timp in urma.
Dorinta de a pastra acel promotional – trebuie sa se tina cont de utilitatea produsului ales, pentru ca oamenii de marketing deja se gandesc cum clientul final poate utiliza acel lucru un timp cat mai indelungat.
Daca ne ducem spre zona internationala, ar fi tendinta Eco. Peste hotare, in materie de agende, hartia si coperta trebuie sa fie eco-friendly. Pentru colectiile 2016 noi chiar am lucrat cu fire din lana reciclata si piele reciclata. Romania nu este pregatita, inca, sa adopte genul acesta de produs, dar se vor aseza lucrurile incet, incet si aici.
Iar daca ar fi sa ma raportez strict la primele trei luni din an, la cererile pe care le-am avut noi pe zona de promo, multi oameni de marketing ne intreaba de modalitati inedite de personalizare. Ne spun: “ok, merg pe un produs clasic, spune-mi cum as putea sa-l personalizez incat sa fie altfel decat ce s-a facut pana acum.” Trebuie sa iesi din tiparele anilor trecuti.
Noi nu ne comportam ca niste vanzatori tranzactionali. Suntem parte din echipa de advertising, de artwork, de marketing a clientului. Noi vrem sa pastreze produsul respectiv. Nu numai pentru ca este munca noastra, dar si pentru ca sunt banii clientului investiti in realizarile noastre.
Revenind la componenta umana in brand-ul Unika. Cat inseamna, procentual vorbind, operatiuni manuale realizate in cadrul unui proiect si ce inseamna aceasta la valoarea adaugata a proiectului respectiv?
Probabil ca 40% din tot ceea ce se intampla in procesul de fabricatie inseamna munca manuala. Legatoria s-a mecanizat pana la un anumit nivel, iar ceea ce facem noi este clar ca nu sunt produse realizate pe linie. Se vede o mare diferenta intre produse realizate pe o linie complet automatizata si cele care implica munca manuala. Iar tocmai acesta este diferentiatorul nostru. Niciodata nu o sa mecanizez productia. Dorinta este de a largi echipa si in sensul oamenilor de productie, de a face practic o scoala de legatorie aici. Negasind forta de munca calificata, nemaifiind scoli, nu am gasit alta solutie. Oamenii care lucreaza aici sunt oameni care iubesc meseria asta, pentru ca altfel nu ai cum sa o faci. Automat, ceea ce ei lucreaza, se vede in produsul final. Noi incercam tot timpul sa imbinam noi tehnici, cu manufactura, pentru ca nu ne dorim ca un produs Unika sa fie industrializat 100%, ci sa aiba acel human touch.
Fashionable business
De anul trecut ati deschis si magazinul. Cum este intrarea pe zona fashion, retail?
Total diferit fata de tot ce am facut pana acum. A fost pentru noi o experienta din care am invatat foarte multe lucruri. Poate ca de asta imi doresc acum sa dezvolt mai multe produse care sa aiba un iz de fashion in culoare, design. Pentru mine, personal, magazinul a insemnat o apropiere si mai mare de consumatorul final, care este si un critic foarte bun. Ma ajuta sa am un feedback foarte rapid si la cald, si astfel am putut lua decizii privind colectia noua, punand cap la cap sugestiile clientilor care vin in magazin.
Cum va gasiti inspiratia de a crea noi produse?
Cred ca este vorba, in primul rand, despre placerea de a face lucrul acesta. Nu stiu daca m-am nascut cu asta sau am cultivat-o in timp, cert este ca atunci cand vad in jurul meu materiale, materii prime care imi spun din prima ce produs as putea sa fac din ele, atunci este clar. Partea buna este ca pastrez si o parte de contact cu clientii nostri, deci am si un puls al pietei actualizat iar asta ma ajuta sa am un echilibru intre ceea ce visez si ceea ce pot sa vand efectiv in Romania. Ulterior ne inspiram si din cererile primite de la clienti pe parcursul anului. Mai exact, ideea unei colectii nu se naste doar din inspiratia mea, se naste din munca de echipa, din cercetare, din tendintele care apar in piata. Iar apoi, munca depusa de colegilor mei din productie, fara de care n-as pute face nimic.
10 cuvinte care vor descrie activitatea Unika in urmatorii 10 ani.
Pastrarea traditiei in legatorie; Inovatia; Noutatea; Clientii multumiti; Unicitatea produselor; Customizarea, pe care imi doresc sa o dezvolt cat mai mult. Pentru ca acesta este viitorul, din puctul meu de vedere. Recunoastere si din alte piete; Evolutie; O echipa extinsa atat in productie, cat si in partea de dezvoltare de produs; Produsele vandute in Romania sa se vanda si peste hotare.
Nu voi face niciodata business doar pentru bani. Iar de aici rezulta tot ceea ce s-a intamplat in cei de 10 ani de Unika si ceea ce se va intampla de acum inainte.